Israel snart 60 år!

image288



Visste du att..
-Israel har den högsta levnadsstandarden i Mellanöstern?
-Per capita-inkomsten år 2005 var över 17500 USD?
-Israels 100 miljarder USDs ekonomi är större än alla de närmaste grannländerna tillsammans?
-Israel ligger tvåa i världen med antalet nya böcker per capita?
-Israel har fler muséer per capita än något annat land i världen?
-Israel har den högsta procenten i världen av hemmadatorer per capita?
-Israel ligger först i antal universitets-utexaminerade i förhållande till befolkningen i världen?
-År 2000 gick 55.6% av statens utgifter till välfärd. Många anser att Israel var ett "ekonomiskt mirakel" när man samtidigt som man utkämpade fyra krig och tog emot miljontals immigranter lyckades få till stånd en avsevärd ökad årlig tillväxt av ekonomin.
-Israel har över 7 miljoner invånare(77% judar, 19% araber (mestadels muslimer men även kristna) ?% druser, kirkasser och andra religioner)
-Medelåldern i Israel är 27 år.
-Israel har en area som är mindre än Småland.
- Israel är den enda demokratin i hela Mellanöstern!


Kommentarer
Postat av: sara

men victoria; alla per capita-uppgifter är ju så höga för att det är ett så litet land!
hoppas att du mår bra kompis!

2008-03-10 @ 12:13:29
Postat av: vic

haha, kanske det!.. =)

2008-03-10 @ 12:23:17
Postat av: vic

jaaa, jag mår bra.. tycker det skulle vara mysigt om vi myste hemma hos någon snart!.. jag vill jag vill jag vill!

2008-03-10 @ 12:24:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback